Spotify är inte enbart en musiktjänst för privatpersoner som vill ha tillgång till miljoner av olika låtar och artister. Det har även vuxit upp som en tydlig marknadsföringskanal för företag. Det handlar om företag som skapar musiklistor som sedan sprids bland både kunder och leverantörer. Många gånger är det företag som man kanske inte hade anat skulle välja just denna marknadsföringsväg.

Ett exempel är verkstadsföretaget Indexator som har skapat en egen spellista för grävmaskinförare. Listan innehåller inte någon reklam för företaget men har namnet ”Indexator Favorites”. När grävmaskinförarna söker upp listan på Spotify inför dagens arbetspass blir de i alla fall påminde om att Indexator är ett företag att lita på.

Ett annat exempel är ett företag som erbjuder flytthjälp och har skapat en lista för ”Bäst flyttmusik på nätet”. Här finns kanske inte kopplingen så exakt tydligt mot just flytt men samtidigt blir det en rolig grej på hemsidan som därmed kan skapa ett visst intresse. Helt lätt är det inte att gissa vilka låtar som finns med men ”I moving on” med Sharley Clamp känn som ett givet inslag för en Flyttfirma Göteborg till Stockholm. Här borde nog även ”Stockholm i mitt hjärta” få vara med likväl som ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”.

I dessa fall har man alltså skapat en musiklista utifrån känsla som man vill förmedla. En annan väg att gå är att skapa en spellista som är starkt knuten till en speciell produkt eller tjänst. Det finns exempelvis casinoföretag som har listat de bästa ”casinolåtarna”.

Ett annat exempel är Saccosäckar.se som listat alla låtar på Spotify som har inslag av saccosäckar, beanbags eller sittsäckar. Än så länge finns det bara tre låtar på listan och det är inte helt oväntat med tanke på att just saccosäckar inte är det vanligaste ämnet att skriva låtar om.

Men trenden är tydligt – Spellistor är något som företagen satsar på. Även om det sker på väldigt olika vis.